Vraag het de notaris – Week 39

Week 39

Deze week zijn de volgende twee vragen beantwoord door notaris Frits von Seydlitz en kandidaat-notaris Ger Lugtenburg: ‘Wanneer moet ik eigenlijk de B.V. in?’ en ‘Wie betaalt de doorhaling van mijn hypotheek?’

‘Wanneer moet ik eigenlijk de B.V. in?’


‘Een vraag waar veel firmanten of eigenaren van een eenmanszaak vroeg of laat mee te maken krijgen. In het algemeen zijn er twee hoofdredenen om je onderneming in een besloten vennootschap (B.V.) onder te brengen. Ten eerste ter beperking van je aansprakelijkheid. Als je als eigenaar van een eenmanszaak een claim krijgt, ben je met je privévermogen aansprakelijkheid. Dit voorkom je door vanuit een B.V. te ondernemen.
Ten tweede kan een switch naar de B.V. om fiscale redenen raadzaam zijn. Maar bij welke winst is een B.V. lucratief? Daar zijn de geleerden het nou nét niet over eens. Maar, zodra je meer geld in je onderneming verdient dan je opmaakt én je valt in de hoogste schijf van de inkomstenbelasting, dan wordt het tijd om te onderzoeken of een B.V. aantrekkelijker is.
Dus: Een B.V. kan om twee redenen de voorkeur krijgen boven een eenmanszaak of een v.o.f.; het beperken van aansprakelijkheid en/of vermindering van de belastingdruk.’

‘Wie betaalt de doorhaling van mijn hypotheek?’


‘De meeste koopovereenkomsten bevatten het beding ‘kosten koper’. Alle kosten betreffende de overdracht zijn dan voor de koper, denk aan overdrachtsbelasting, kadaster- en notariskosten. Maar een koper heeft niks te maken met mijn hypotheken. Voor de verplichte doorhaling ben ik als verkoper verantwoordelijk. Ook voor de kosten daarvan.
Dus: overdracht moet vrij van beslag en hypotheek gebeuren. De kosten daarvan zijn voor de verkoper. Dat staat los van de ‘kosten koper’.’

Meer info? Maak een afspraak met de notaris

<< Terug naar overzicht