Vraag het de notaris – Aandeelhoudersregister zoek! Wat nu?

Iedere notaris krijgt er met enige regelmaat mee te maken. Ondernemers die aankloppen voor iets als een aandelenoverdracht, fusie of uitgifte van aandelen en dan enigszins beteuterd melden dat het aandeelhoudersregister toch echt zoek is. Is dat erg? Nou, nee hoor. Geen enkele notaris zal zich bij het opmaken van een dergelijke akte ook louter baseren op dit register. Men zal altijd vragen om de voorgaande notariële akten te tonen. Waarom? Een aandeelhoudersregister mag door iedere bestuurder van de vennootschap worden bijgewerkt. Derhalve zonder tussenkomst van een notaris. De betrouwbaarheid van dit register, dat ook in zeer veel gevallen al tijden niet is bijgewerkt, is dan ook zeer gering.

Maar er is beweging op dit gebied. Een initiatief wetsvoorstel is ingediend om te komen tot een centraal aandeelhoudersregister. De passerend notaris meldt de transactie dan aan in het register, waardoor dit centrale register inzicht zou moeten geven in wie de aandeelhouders zijn van een B.V. of een (niet-beursgenoteerde) N.V.. Kan iedereen straks dan dit register raadplegen? Nee, zeker niet. Even kijken hoe de aandelenverhouding bij de concurrent eruit ziet is er niet bij. Inzage is voorbehouden aan een aantal publieke diensten,  zoals de belastingdienst en aan notarissen, dit ter uitvoering van hun wettelijke taken.

Dus: aandeelhoudersregister kwijt? Geen nood. Desgewenst kan een vervangend exemplaar worden afgegeven. Het wachten is echter op de invoering van het centrale aandeelhoudersregister. Een hele verbetering. 

Meer info? ondernemingsrecht@seydlitz.nl

<< Terug naar overzicht