Kopen of huren?
Bij het zoeken naar zakelijk onroerend goed kunt u twijfelen tussen kopen en huren. Seydlitz notarissen kan u helpen bij deze keuze door u goed te informeren over de mogelijkheden. Wij adviseren u over verschillende afwegingen die u dient te maken en op welke zaken u moet letten bij de koop van zakelijk onroerend goed.
Het kopen van zakelijk onroerend goed is een directe investering in het bedrijf. Bovendien is kopen vaak financieel aantrekkelijker dan huren en zijn de maandlasten van een zakelijke hypotheek lager dan een eventuele huur. Tevens kunt u afschrijven op zakelijke onroerend goed. Toch heeft kopen niet alleen voordelen ten opzichte van huren. U bent flexibeler bij het huren van een pand. Bij het kopen van zakelijke onroerend goed zit u meestal jarenlang vast aan de locatie.
Financiën
Bij de aanschaf van zakelijk onroerend goed zijn vaak veel kosten gemoeid. Houdt u rekening met de hypotheekkosten, huurprijzen en aankoopkosten? Verder worden er notariskosten en belastingen bij de koopsom van het onroerend goed opgeteld. Deze kosten moeten periodiek worden afgeschreven en mogen niet in één keer worden afgetrokken.
Belasting
Bij het kopen van een bedrijfsruimte is 6% overdrachtsbelasting verschuldigd. Deze kosten zijn niet aftrekbaar voor de onderneming. Deze kan bij de waarde van de bedrijfsruimte worden opgeteld en hierop kan worden afgeschreven. Wanneer er met BTW wordt gewerkt kan hier wellicht een vrijstelling voor worden aangevraagd.
Onze ondernemingsrecht specialisten zorgen er altijd voor dat we u de verschillende mogelijkheden en scenario’s duidelijk uitleggen en toelichten.